Neverwind - Aion
Välkommen till Neverwind!
Neverwind - Aion
Välkommen till Neverwind!
Neverwind - Aion
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

HOWTO: Minska på er ping!

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Pandemonium

Pandemonium

Antal inlägg : 16
Stad : Örebro

HOWTO: Minska på er ping! Empty
InläggRubrik: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Emptymån 19 okt 2009, 00:43

Denna artikel är baserad på min dolda kärlek till Naiv

Minska på pingen - Spela mer, mindre lagg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vissa har hög ping, det kan bero på många olika faktorer, men med hjälp av den här guiden hoppas jag att den skall förminskas.
    Beroende på operativsystem och om du sitter bakom en router är det lite olika i hur vi går tillväga, men förhoppningsvis ska jag kunna täcka det mesta.
    Here it goes!

Ping?
    Ping ger bland annat viss information om vilken tid (ms) det tar för paket att ta sig fram till värden, vilket är ett mått på latensen (latency) i överföringen.

TCPNoDelay?
    TCPNoDelay parametern kontrollerar TCP (Transmission Control Protocol) bearbetningen av paket.
    Att ange värdet "1" stänger av TCP bearbetning av paket och betyder att paket skickas oberoende av storlek.

TcpAckFrequency?
    TcpAckFrequency är en paremeter som bestämmer nummret av TCP godkännanden (ACKs) som kommer att vara utstående innan ACK timern ignoreras.
    Att ange värdet "1" medför att varje paket godkänns (acknowledged, ACK) omedelbart på grund av att det bara finns ett utstående TCP ACK-segment som tas emot.

Hur anger jag dessa värden?
    Dessa värden anger man i registret.

Windows Vista, Windows 7, Windows XP SP2+ (ej TCPNoDelay, läs nedan)
    Start » Kör » regedit
    Bläddra till:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\
    Här finns det förmodligen fler än 1 mapp att välja mellan, du ska välja den som är relevant för din anslutning.
    Den som är relevant för din anslutning är vad ditt IP är, det står under parametern "DhcpIpAddress". Den som matchar ditt utgående IP är den mapp som är rätt.
    För att ta reda på vad du har för utgående IP, http://whatismyip.com eller Start > Kör > CMD > ipconfig.
    Har du router? - Då är det ditt lan-ip. (Start > Kör > CMD, skriv: ipconfig och titta vad för IP det är under IPv4 adress).

Välj rätt mapp, sedan lägg till parameter: Edit » New » DWORD (32bit value).
    Skriv: TCPNoDelay
    Högerklicka på den nya parametern, skriv in 1 istället för 0, (hexadecimalt) OK.
    Windows XP (SP2 ): Samma som ovan, men lägg till nya parametern för TCPNoDelay här: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSMQ\Parameters

Lägg till en ny parameter: Edit » New » DWORD (32bit value).
    Skriv: TcpAckFrequency
    Högerklicka på den nya parametern, skriv in 1 istället för 0, (hexadecimalt) OK.

Har du router, och ovanstående hjälper inte alls?
    Se till att portarna, 2106 och 7777 är öppna.
    Vet du inte hur du öppnar portar på din router?
    Välj din router på den här sidan och följ guiden: http://portforward.com/

Jag har gjort allt ovanstående och jag har fortfarande skyhög ping!
    Shit out of luck!
    Nejdå, det är då din ISP (internet service provider) du skall kontakta och berätta om problemet.
    Det är alltså din leverantör som har problem med att kontakta Aions spelservrar.
    Bahnhof har tidigare haft stora problem med deras connection till Aion.

Det finns ytterligare tweaks att göra i en fil som heter "addcache" i Aion-mappen.
    Om jag måste gå in på vad som kan göras där får ni skriva och be om det, jag är perfektionist. Måste bli fint och finare, speciellt för Naiv.
    Därför tar det lite tid, och därför får ni be om det HOWTO: Minska på er ping! Icon_redface

Senast ändrad av Pandemonium den mån 19 okt 2009, 22:52, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Dudinkalv
Medlem
Dudinkalv

Antal inlägg : 17
Stad : Malmö

InläggRubrik: Sv: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Emptymån 19 okt 2009, 01:45

Tackar så mycket!
Det verkar ha gjort sitt för mig Very Happy

Jag hade ok ping innan, men det kom sjuka spikes då min gubbe stod stilla i 4-5 sekunder ibland, och de är som bortblåsta iaf! Very Happy
Naiv
Officer
Naiv

Antal inlägg : 97

InläggRubrik: Sv: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Emptymån 19 okt 2009, 16:03

HOWTO: Minska på er ping! DTKWmvZSa
Pandemonium

Pandemonium

InläggRubrik: Sv: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Emptymån 19 okt 2009, 20:07

HOWTO: Minska på er ping! Naiv
Orici
Gammal Medlem
Orici

Antal inlägg : 176
Stad : Origin

InläggRubrik: Sv: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Emptymån 19 okt 2009, 20:23

Citat :
Gaming Tweak - Disable Nagle's algorithm

The tweak below allows for tweaking or disabling Nagle's alogrithm. Disabling "nagling" allows for very small packets to be transferred immediately without delay. Note that disabling Nagle's algorithm is only recommended for some games, and it may have negative impact on file transfers/throughput. The dafault state (Nagling enabled) improves performance by allowing several small packets to be combined together into a single, larger packet for more efficient transmission. While this improves overall performance and reduces TCP/IP overhead, it may briefly delay transmission of smaller packets. Keep in mind that disabling Nagle's algorithm may have some negative effect on file transfers, and can only help reduce delay in some games. To implement this tweak, in the registry editor (Start>Run>regedit) find:

This setting configures the maximum number of outstanding ACKs in Windows XP/2003/Vista/2008:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{NIC-id}
There will be multiple NIC interfaces listed there, for example: {1660430C-B14A-4AC2-8F83-B653E83E8297}. Find the correct one with your IP address listed. Under this {NIC-id} key, create a new DWORD value:
TcpAckFrequency=1 (DWORD value, 1=disable, 2=default, 2-n=send ACKs if outstanding ACKs before timed interval. Setting not present by default).

For gaming performance, recommended is 1 (disable). For pure throughput and data streaming, you can experiment with values over 2. If you try larger values, just make sure TcpAckFrequency*MTU is less than RWIN, since the sender may stop sending data if RWIN fills witout acknowledgement.

Also, find the following key (if present):
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSMQ\Parameters
Add a new DWORD value:
TCPNoDelay=1 (DWORD value, 0 to enable Nagle's algorithm, 1 to disable, not present by default)

To configure the ACK interval timeout (only has effect if nagling is enabled), find the following key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{NIC-id}
TcpDelAckTicks=0 (DWORD value, default=2, 0=disable nagling, 1-6=100-600 ms). Note you can also set this to 1 to reduce the nagle effect from the default of 200ms without disabling it.

Notes:
Reportedly, the above gaming tweak (disabling nagle's algorithm) can reduce WoW (World of Warcraft) latency by almost half!
XP/2003 needs hotfix or SP2 for it to work (MS KB 815230)
Vista needs hotfix or SP1 for it to work (MS KB 935458)

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=2574

Notera att om du har en IPv6 adress finns stället du ska modifiera istället -> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\Interfaces\
Denna guide sker på egen risk, jag tar inget som helst ansvar för vad du gör
Pandemonium

Pandemonium

InläggRubrik: Sv: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Emptymån 19 okt 2009, 22:49

Var ju ungefär precis vad jag hade skrivit HOWTO: Minska på er ping! Icon_smile
Står dock mer detaljerat där på sidan ser jag, en hel del irrelevant också, men bra sida!
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: HOWTO: Minska på er ping!   HOWTO: Minska på er ping! Empty

HOWTO: Minska på er ping!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» [Verktyg] Minska er ping
» HOWTO: Signatur med progress (editerbar)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Neverwind - Aion :: Neverwind - Övrigt :: Förslag/Råd-
Hoppa till: